άγχος, φάρμακα, anxiety control titika mitsopoulou, τιτίκα μητσοπούλου ψυχολόγος

Φοβάμαι μήπως υποτροπιάσω όταν κόψω τα φάρμακα

Γεια σας είμαι η Λ, συγχαρητήρια για το όμορφο site και τις κατατοπιστικές πληροφορίες. Θέλω να σας ρωτήσω αν μετά από φαρμακοθεραπεία περνάνε εντελώς οι κρίσεις πανικού; Είχα διαταραχή πανικού, έπαιρνα αγχολυτικά και αντικαταθλιπτικά για 2 χρόνια και επειδή από το Πάσχα ήμουν καλά αποφασίσαμε μαζί με τον ψυχίατρο μου να τα μειώσω σταδιακά. Οριστικά τα διέκοψα τον Νοέμβρη. Η αλήθεια είναι ότι το ήθελα πολύ για να μην εξαρτηθώ. Έχουν περάσει 2 μήνες από την διακοπή και συνεχίζω να φοβάμαι μήπως πανικοβληθώ.

Κα Λ, σε ευχαριστώ πολύ για την θετική ανατροφοδότηση. Το εύστοχο ερώτημά σας σίγουρα αφορά πολύ κόσμο που ταλαιπωρείται με κρίσεις πανικού. Πολλοί άνθρωποι λαμβάνουν όπως και εσείς ενδεδειγμένη φαρμακευτική αγωγή και βελτιώνονται σημαντικά ή/και παύουν να βιώνουν κρίσεις πανικού. Παρόλα αυτά όταν διακόπτουν τα φάρμακα μπορεί να συνεχίζουν να φοβούνται μήπως ξαναπάθουν κρίση πανικού. Αυτή η ανησυχία είναι συχνό φαινόμενο και ονομάζεται φόβος του φόβου.

Καταρχήν δώστε λίγο χρόνο στον εαυτό σας να συνηθίσετε στη νέα κατάσταση και να συνειδητοποιήσετε ότι παρότι ανησυχείτε τίποτα από όσα λέει το μυαλό σας δεν συμβαίνει και τα καταφέρνετε δύο μήνες τώρα ελεύθερη φαρμακευτικής αγωγής. Η υπερβολική ανησυχία, οι παράλογοι φόβοι και οι καταστραφολογικές σκέψεις πεθαίνουν κάθε φορά που η πραγματικότητα και η καθημερινότητά σας τους διαψεύδει. Συνεχίστε όλες σας τις δραστηριότητες, μην αλλάξετε κάτι στη συμπεριφορά σας επειδή φοβάστε μήπως… και θα δείτε ότι μετά από κάποιο διάστημα οι αρνητικές σας σκέψεις θα ατονήσουν. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα εξαφανιστούν, αλλά θα φθίνουν σε συχνότητα και ένταση, πράγμα φυσιολογικό που συμβαίνει και σε ανθρώπους που δεν έχουν εκδηλώσει ποτέ διαταραχή πανικού. Ιδέες επικινδυνότητας περνάν από το μυαλό όλων μας, αλλά τις αντιμετωπίζουμε σχεδόν αυτόματα χωρίς να αλλάζουμε ή να περιπλέκουμε την συμπεριφορά μας . Αν παρόλα αυτά συνεχίσετε να βρίσκετε αυτές τις σκέψεις ενοχλητικές και εξαιρετικά αγχογόνες σκεφτείτε το ενδεχόμενο να ζητήσετε τη βοήθεια ψυχολόγου.

Σήμερα τόσο τα σωματικά συμπτώματα άγχους, όσο και οι κρίσεις πανικού αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά με ψυχολογική θεραπεία συμπεριφοράς σε πάνω από το 80% των περιπτώσεων, όπως υποδεικνύουν τα αποτελέσματα ερευνών παγκοσμίως. Μάλιστα όπως υπογραμμίζουν οι μελέτες η ψυχολογική συμπεριφορική παρέμβαση υπερέχει της φαρμακευτικής στην διατήρηση της βελτίωσης στον χρόνο, καθώς δεν απευθύνεται μόνο στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων, αλλά δίνει έμφαση στους εξατομικευμένους παράγοντες που δημιουργούν και διατηρούν το πρόβλημα. Ουσιαστικά εκπαιδεύει τον άνθρωπο να βλέπει με διαφορετικό τρόπο τις κρίσεις πανικού, αλλά και να μάθει τρόπους διαχείρισης και μείωσης του άγχους του, ώστε να καταστεί ο ίδιος θεραπευτής του εαυτού και να κατέχει αυτή την γνώση και την εμπειρία για το υπόλοιπο της ζωής του.