άγχος, anxiety control titika mitsopoulou, τιτίκα μητσοπούλου ψυχολόγος

Αγχώνομαι όταν βρίσκομαι στο επίκεντρο της προσοχής

Ήμουν στη σχολή μου και κατά τη διάρκεια του μαθήματος μου ζητήθηκε να διαβάσω ένα κείμενο φωναχτά. Τότε ένιωσα να ιδρώνω, να μουδιάζει και να με έντονα το πάνω μέρος του κεφαλιού μου,να αγχώνομαι χωρίς να το θέλω και να έχω πολύ έντονη ταχυκαρδία. Από τότε πάντα αυτό μου συμβαίνει όταν είναι να έχω όλη τη προσοχή πάνω μου και δεν μου αρέσει καθόλου. Μου συμβαίνει κάτι σοβαρό;

X

Aγαπητή Χ,

το περιστατικό που σου συνέβη δεν είναι κάτι σοβαρό ή ανησυχητικό με την έννοια ότι δεν κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητα ή η ζωή σου. Από τη στιγμή που είσαι κατά τα άλλα υγιής και έχεις παρατηρήσει ότι τα σωματικά συμπτώματα σου συμβαίνουν μόνο σε καταστάσεις όπου χρειάζεται να εκτελέσεις κάτι μπροστά σε κόσμο ή σε καταστάσεις όπου γίνεσαι το επίκεντρο της προσοχής, μάλλον ταλαιπωρείσαι από κοινωνικό άγχος. Πάρα πολλοί νέοι άνθρωποι έχουν δυσκολίες να διαβάσουν κάτι δυνατά, να κάνουν ομιλίες ή παρουσιάσεις μπροστά σε κοινό. Αυτό το άγχος είτε συμβαίνει για πρώτη φορά στη ζωή σου «σαν κεραυνός εν αιθρία» είτε το έχεις βιώσει και στο παρελθόν σε μικρότερη ένταση, το σίγουρο είναι ότι σε κάνει να νιώθεις πολύ δυσάρεστα και σου στερεί ικανότητες και αυτοπεποίθηση.

Στο περιστατικό που μου περιγράφεις το άγχος σου εκφράστηκε στο σώμα σου με την ταχυπαλμία, τον ιδρώτα κ.α και ένιωσες πολύ άσχημα εκείνη τη στιγμή – πιθανά αναρωτήθηκες μήπως σου συμβαίνει κάτι κακό ή μήπως αυτό που νιώθεις γίνει εμφανές και στους άλλους. Έτσι από τότε προσπαθείς να μην το ξαναπάθεις και ίσως εφευρίσκεις διάφορα «κόλπα» για να αποφύγεις να γίνεις το επίκεντρο της προσοχής. Όταν όμως αυτό δεν είναι εφικτό όπως λες, – «πάντα και χωρίς να το θέλω» – σου ξανασυμβαίνει. Βρίσκεσαι σε ένα φαύλο κύκλο και πρέπει να απελευθερωθείς.

Ο χρυσός κανόνας είναι να προσπαθείς αντί να τις αποφεύγεις, να μπαίνεις στις καταστάσεις που σε αγχώνουν – αγνοώντας τις αρνητικές σκέψεις που έρχονται στο μυαλό σου. Αν αυτό το κάνεις για αρκετή ώρα και επαναλαμβανόμενες φορές θα δεις το άγχος σου και τα σωματικά σου συμπτώματα να μειώνονται. Αν πάλι σου είναι δύσκολο να το αντιμετωπίσεις μόνη ή παρότι έχεις δοκιμάσει δεν τα καταφέρνεις, καλό είναι να ζητήσεις άμεσα την βοήθεια επαγγελματία ψυχολόγου για να μάθεις τις κατάλληλες τεχνικές, που θα σε κάνουν να ελέγξεις το άγχος, τις αρνητικές σκέψεις και τα σωματικά συμπτώματα για να κερδίσεις εσύ στην μάχη με τον φόβο σου.